Khamis, 18 Disember 2008

Bola-Bola Api....

Gua dengan bolasepak macam cagu dengan kuku kaki.Memang ngam.Gua rasa dari umur gua 7 tahun gua dah mula bergiat aktif dalam bola sepak.Nak kata handal mana tu tak la...tapi kalau mood gua baik setakat Shukor Adan tu mudah je gua jinakkan.Satu yang gua perasan sejak gua main bola dari dulu sampai sekarang ialah ayat/perkataan/istilah yang biasa muncul dipadang bola.Tak kisah la ketika beriadah petang-petang ke,subjek pendidikan jasmani masa kat sekolah ke ataupun ketika sedang merebut Piala Pusingan DUN,ianya sama je.Berikut merupakan antara ayat/perkataan/istilah yang gua masih ingat.

"1-2" (disebut sebagai "one-two" bukan satu-dua)
Biasanya disebut ketika seorang pemain yang tidak membawa bola ingin menjemput seorang pemain lagi yang sedang menguasai bola bermain hantaran pendek sesama mereka.

"dua posen"
Istilah dua posen biasanya digunakan apabila seorang pemain berjaya melepaskan diri dengan cara meloloskan bola dicelah kelengkang pihak lawan.Pihak yang kena dua posen biasanya akan berasa agak malu dan mungkin akan hilang konsentrasi terhadap permainan.Ala.. kalau kat iklan Nike tu panggil "Ole".

"kereta kat belakang"
Ayat ni biasanya digunakan sebagai amaran kepada rakan sepasukan tentang pihak lawan yang menghampiri dari belakang.Kereta disini merujuk kepada pemain pihak lawan.Kenapa kereta digunakan sebagai perumpamaan masih lagi menjadi misteri.Ayat ini juga boleh ditambah dengan perkataan berunsur amaran didepan..contoh seperti "awas" ataupun "hati-hati".

"gentel"
Istilah gentel lebih kurang sama maksud dengan gelecek ataupun dribling.Contoh ayat yang menggunakan istilah ini ialah seperti.. "pergh mamat tu hebat sial "gentel".. persis Ronaldinho..budak tu kena "dua posen" je dengan dia" ataupun "Woi mangkuk!! passing la.."gentel" lebih la lu mat".

"kuning" (boleh juga ditukar kepada lain-lain warna seperti merah,magenta,biru pucuk pisang atau kaler pelangi)
Digunakan untuk memanggil rakan pasukan ataupun pihak lawan yang tidak dikenali namanya.Kes ini biasanya terjadi ketika beriadah pada waktu petang dipadang awam.Warna dirujuk pada pakaian yang digunakan oleh pemain yang ingin dipanggil.Walaubagaimanapun terdapat juga sesetengah kes, warna dirujuk mengikut warna kulit seseorang...biasanya hitam la..

Gua rasa cukup la 5 contoh kali ni.Kalau gua bagi banyak-banyak bukan lu orang baca pun...

*twinklelittlestar=penggunaan ayat/perkataan/istilah diatas secara normalnya digunakan disebelah selatan semenanjung Malaya...jika digunakan didaerah lain mungkin boleh mendatangkan kekeliruan..

5 ulasan:

CriticalThinker berkata...

serius gue penah tulis entri tajuk ni dulu.. heh!

tempat aku, ada lain sikit.

doposen tu kat tmpat aku 'lima ringgit'.

kereta kat blakang = 'Lori!'

Rambo berkata...

mende awok membebel ni?!!

tom berkata...

nas-pakai "lima ringgit" sebab org kome semua kaye-kaye kot..lori eh..dasat

rambo-entah..gua tgh kusut ni...

Ami berkata...

Aku tunggu ko mention "menon"! Sana ada pakai tak?

tom berkata...

ami-"menon" tu kira macam "main on" kan..ada beb..gua lupa nk mention