Selasa, 23 September 2008

tonight..we dine in hell...!!

"Agoge"...perkataan greek purba yang mempunyai banyak maksud,salah satu daripadanya adalah penculikan,serangan,penyitaan atau rampasan...
tapi dalam konteks yang gua nak cerita kat sini adalah dalam maksud bimbingan atau latihan...

"Agoge" ni menjadi satu amalan kaum spartan masa zaman greek purba,dimana setiap budak lelaki yang layak akan dihantar untuk mengikuti satu regim latihan yang amat getir.
Bebudak ni akan diajar prinsip peperangan,memburu,survival,malah cara-cara membunuh.
Latihan ni semua adalah untuk mengprepare dia orang supaya menjadi seorang askar spartan yang kuat,cekal,amanah dan berdedikasi.

Ala kalau lu orang nak lagi jelas lagi lu orang tengok pilem 300.Masa watak utama aka King Leonidas kecik... kan dia dihantar keluar seorang diri untuk menjalani latihan.

agak-agaknye kalau mak gua anta gua pegi "Agoge" masa kecik dulu mesti gua boleh tahan godaan pizza 3 rasa dengan air gas berkabonat perisa kola depan mata gua ni...mesti gua boleh kekang perasaan gua yang ingin sangat merasai kelembutan roti bawang putih cecah sup cendawan panas yang mengeletek deria rasa tekak gua......tapi malangnye gua tak pernah pegi "Agoge"........bangsat!! nak kena ganti balik ni...aduss

Tiada ulasan: